Verksamhetsutvecklare
Jag har under de senaste åren mer och mer kommit att arbeta med verksamhetsutveckling och projektledning. Jag har haft flera projektledaruppdrag för STIM:s Promotionnämnd, Dalhalla Opera samt Blåsarsymfonikerna i Stockholm. Tidigare har jag också varit verksamhetsutvecklare på Region Norrbottens kulturdivision (2012).
2020-2022 verkade jag som verksamhetsutvecklare (under det sista året även som tf VD) hos både Blåsarsymfonikerna i Stockholm och Musikaliska AB. Fokus låg på att säkra orkesterns verksamhet långsiktigt samt på att värna och lyfta fram blåsmusiken som konstart. Arbetet med blåsmusikfrågorna fick ett stort nationellt genomslag såväl politiskt som medialt, och ledde till att konstarten och återväxtfrågan skrevs in i Regeringens regleringsbrev till Kulturrådet 2022. Orkestern positionerade sig också ytterligare såväl regionalt som nationellt. En viktig del i uppdraget bestod av faktainsamling (bl a genom undersökningar), opinionsbildning och intern förankring.
Ta gärna del av undersökningar och artiklar i länkarna nedan.
Verksamhetsutveckling och projektledning med bas i Stockholm
Under 2022 startade jag även ett stort projekt med fokus på blåsmusikens återväxt. Projektet stöttas av Kulturrådet och Svenska Postkodstiftelsen och jag är under 2023-2024 fortsatt engagerad av Norrbottensmusiken, Musik i Syd och Blåsarsymfonikerna som nationell projektledare.
Jag träffar också enskilda musiker och företagare för hjälpa dem vidare i sina tankar och planer, vare sig det rör sig om konstnärlig input, verksamhetsplaner, marknadsföring, budgetarbete eller något annat. Jag läser alltid in mig på kunden innan mötet, och finns också tillgänglig för fortsatta frågor efteråt. Oftast träffar jag personen/personerna under ett par timmar vid första tillfället, och sedan följer vi upp det med ytterligare ett minst möte inom några månader. Däremellan finns jag tillgänglig för frågor, för att bolla ideér och texter samt för att vara en mentor om de så önskar.
Tidigare erfarenheter i urval
I mitt första uppdrag som VD och konstnärlig ledare vid Stiftelsen Festspelen i Piteå (2010-2012) arrangerade jag och utvecklade den årligen återkommande musikfestivalen Festspelen i Piteå. Under mina två år vid Festspelen genomförde jag en del större förändringar, bl a flytt av festivaldatum, större fokus på Piteå i programläggningen samt nya sätt att nå en ny publik. Festivalen visade en stark positiv utveckling såväl konstnärligt och publikmässigt som ekonomiskt.
Vid årsskiftet 2012/2013 fick jag uppdraget att som producent och verksamhetsutvecklare (sedermera även VD) bygga upp, utveckla och genomföra nysatsningen på Dalhalla Opera. Som VD ansvarade jag för ansökningar, ekonomi, marknadsföring, upphandling av artister/personal/teknik samt för att hålla en bra balans mellan de ekonomiska förutsättningarna och det konstnärliga skapandet. Uppdraget innebar täta kontakter med politiker, tjänstemän och kulturutövare på såväl regional som nationell nivå.
Rhenguldet (2013) involverade totalt närmare 200 personer på och bakom scenen och redovisade ett positivt ekonomiskt resultat för projektet samtidigt som hela produktionen höll en hög konstnärlig nivå. Rhenguldet på Dalhalla har blivit uppmärksammat såväl nationellt som internationellt och sändes live över hela världen via webben. Sommaren 2015 följdes Rhenguldet upp med operan Turandot som besöktes av 7 000 personer och höll en hög konstnärlig nivå. Projektet hade endast ca 30 % offentligt stöd, men lyckades ändå visa ett positivt ekonomiskt resultat (totalt omsättning ca 10 miljoner kronor).
Jag har också projektlett en stor streamingsatsning hos STIM, som ledde till att över 30 olika konserter/akter kunde livestreamas runtom i landet under pandemin.